Jeg mærkede suset
MESTEREN
Kvinder med takt og toner
272 sider, ill./indb.
ISBN: 978-87-9873-880-0
Udgivet: 21. november 1999
Vejl. pris: Kr. 200,-
Denne bog om Grethe Kolbe er både et stykke kvinde- og kulturhistorie.
Grethe Kolbe er en slægtning, og jeg har fulgt hende fra min barndom
i hendes indsats for dansk musikliv.
Jeg mærkede suset omhandler Grethe Kolbes liv og arbejde i en
absolut mandsdomineret verden, hvor hun kæmpede for at blive accepteret
på lige fod. Det havde før været utænkeligt at
lukke nogen kvinde ind, men Grethe Kolbe arbejdede hårdt og målrettet
for en dag at træde helt inden for i denne mandeverden.
Grethe Kolbe var en markant skikkelse på et podium, da hun allerede som
20-årig – og i øvrigt som eneste kvinde – taktfast begyndte
at dirigere et orkester, hvilket hun fortsatte med resten af livet. Hele
dette spændende liv med dets mange facetter beskriver en kulturhistorisk
periode på 86 år. Man møder mange af datidens kendte
navne og værker. Vi følger hendes arbejde med at samle sit
eget amatørsymfoniorkester, der efterhånden nåede op
på 75 musikere. Bogen giver også et indblik i musiklivet under
2. verdenskrig, hvor hun kort før krigens afslutning dirigerede
Det Kgl. Kapel – et af højdepunkterne i hendes karriere.
Hun mødte daværende kronprins Frederik, der blev protektor
for hendes forårskoncert, og med ham begyndte den kongelige familie
at overvære hendes koncerter.
Mange kunstnere, der har arbejdet sammen med hende, har skrevet deres hyldest
til hende, der satsede så stærkt på det hun ville. Hun
beviste, at vil man noget her i livet, og har man en drøm, må
man være parat til at betale de omkostninger, som er forbundet dermed.
Det absolutte højdepunkt i Grethe Kolbes liv var året 1951, hvor
hun blev dirigent for Radioens Underholdningsorkester. Dermed har hun
ikke blot den første kvinde på den post, men var også
med til at skrive dette orkesters historie gennem mere end 25 år.
I hendes tid blev Underholdningsorkestret udvidet ganske betydeligt fra
27 mand, da hun begyndte, til mere end 60, da hun forlod DR med udgangen
af 1980. Det var populære år for Underholdningsorkestret,
med meget store lyttertal. Hun rejste rundt med orkestret og gav koncerter
i både ind- og udland og blev flot anmeldt.
Jeg mærkede suset beskriver denne kvindelige kapelmesters betingelser
i det 20. århundredes musikliv.
264 sider, ill./indb.
ISBN: 978-87-9873-882-4
Udgivet: 24. november 2000
Vejl. pris: Kr. 200,-
Bogen om Kgl. Kapelmusikus Solotrompetist Knud Hovaldt.
Tusinder af musikelskende danskere har lyttet til hans brillante trompetspil, i
radio/tv, i de store symfoniorkestre i Danmark og i udlandet, og ikke
mindst under hans 27 år som solotrompetist i Det Kgl. Kapel og hans
utallige kirkekoncerter.
Forfatteren blev udvalgt af Knud Hovaldt til at opfylde et længe næret
ønske om at skrive hans biografi. Mesteren er baseret
på interviews med Knud Hovaldt selv og en række mennesker,
som har betydet meget for hans professionelle liv. Den er rigt illustreret,
og man møder mange af musikkens verdensnavne, bl.a. hans møde
med Sergieu Celibidache, Leonard Bernstein, Daniel Barenboim, Georg Solti,
Eugene Ormandy og Kurt Sanderling m.fl.
I USA kalder man ham “The Great Dane”, herhjemme ved vi, at Mesteren på trompeten
hedder Knud Hovaldt. Ved debutkoncerten blev han spået en stor fremtid, og med sin
unikke klang og sin kærlighed til musikken har han haft noget værdifuldt at
dele med publikum. Hans musikalske talent og udprægede humoristiske sans er en gave,
en uudtømmelig rigdom som formidles til læseren, der bliver
i godt humør af at være i selskab med Knud Hovaldt. Tusinder
har nydt hans enestående klang på trompeten og hans makkerskab
med sønnen Gorm.
Mesteren fortæller hvad en spejderdrengs drøm førte ham til
ved slid og flid, krydret med et ganske særligt talent i et virke
med musikken i det 20. århundredes musikliv.
I sin biografi møder vi ham, da han debuterer som 16-årig.
Kritikken skrev dengang, at han spillede som et Guds under, og at en stor
karriere ventede ham. Senere nåede han som Kgl. Kapelmusicus og
solotrompetist i vores førende Symfoniorkestre sin karrieres højdepunkter.
De største dirigenter betages af hans spil, og komponister har
skrevet koncerter tilegnet ham.
Knud Hovaldt blev bestseller i USA, og et af hans glansnumre Haydns
trompetkoncert gik sin sejrsgang på det berømte grammofonselskab
RCA Victor.
I denne biografi viser Hovaldt en sjælden evne til at udtrykke sine
følelser om sit geniale og værdifulde trompetspil i sin fortælling
til læseren.
227 sider, ill./indb.
ISBN: 978-87-9873-883-1
Udgivet: 6. december 2007
Vejl. pris: Kr. 298,-
Denne bog handler om en helt speciel gruppe kvindelige ledere, nemlig de kvindelige
orkesterdirigenter og disse ildsjæles kamp for at føre deres
drøm ud i livet.
De kvindelige dirigenter, som optræder i denne bog, har en stærk
forbindelse til Danmark, selv om ikke alle er født her.
Kaisa Roose fra Estland har studeret i Danmark og bl.a. dirigeret Det Kgl. Kapel.
Dorrit Matson er født i Danmark og er nu bosat i USA, hvor hun har grundlagt
The New York Scandia Symphony.
Anne Marie Granau er dansk, uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium
og på The Royal College of Music i London.
Mei-Ann Chen fra Taiwan blev i 2005 den første kvindelige vinder af Danmarks
Radios Malkokonkurrence. Læs i denne bog om hvordan Malkokonkurrencen
finder sted, om dens grundlægger Nicolai Malko og om hvordan Mei-Ann
Chens liv ændrede sig, da hun som første kvinde nogensinde
vandt den eftertragtede 1. plads.
Fælles for de kvindelige orkesterdirigenter er, at de er nogle stærke beslutsomme
piger, der forstår at teambuilde. De har vist lederskab, personligt
mod og beslutsomhed. De har på selvstændig vis taget hånd
om deres tilværelse og fulgt deres hjerte. Ingen af dem kan senere
se tilbage på deres liv og sige, bare jeg dog havde fulgt mine ønsker.
De gjorde det, de har ført deres drøm ud i livet. Bogen
er til inspiration for enhver, der går med en drøm.